pondělí 29. října 2012

Test ne/přizpůsobivosti za plného provozu


Studenti studentům. Teoretici versus umělci. Oboustranná služba. Alespoň prozatím. CRASH TEST 2012: Ne/přizpůsobiví do 9. 11. 2012 v Topičově salonu na Národní třídě v Praze.


Šest mladých kurátorek (Alice Němcová, Anna Ostapczuk , Hedvika Černá, Jana Véghová, Kamila Matějková a Michaela Zamazalová) pod vedením Milana Pecha dalo dohromady výstavu, která je výběrem těch nejpřizpůsobivějších z českých mimopražských vysokých uměleckých škol. Zastoupení našla Fakulta umění a architektury TU v Liberci se 3 studenty, Fakulta umění a designu UJEP v Ústí nad Labem se 6 studenty a Pedagogická fakulta UHK v Hradci Králové se 2 studenty. A kteří jsou to konkrétně? Anonym, Barbora Havlíčková, Jana Bernartová, Jan Bohuš, Lenka Husárková, Marek Vysušil, Markéta Bakešová, Miroslav Hašek, Petr Hostaš, Romana Zborovjanová a Zuzana Viková. V rámci celkové expozice byli Ne/přizpůsobiví tematicky vhodně rozděleni do čtyř částí, pojmenování  těchto jednotlivých částí se ovšem mohlo s klidným svědomím vynechat - návštěvník nepotřebuje berličku za každou cenu. Vedle toho katalog k výstavě ve stylu „poskládej si sám“ je naopak berličkou poměrně vítanou, byť s výhradami. První výhrada směřuje už onomu skládání - je to nezbytně nutné? Nové to není, praktické rovněž ne. Druhá se týká prosté gramatiky, věcných chyb a stylové rozháranosti. Výsledná práce tak zbytečně vypadá šitá horkou jehlou.
Pokud je něco, co většinu mladých umělců na výstavě spojuje (krom tématu samotného), je to větší či menší podobnost s díly, které divák už někdy někde viděl. Do jaké míry je to dobře anebo špatně, může být otázkou. Pro častého návštěvníka galerií a výstavních síní to může být problém, protože se mu automaticky nabízí nejen možnost srovnávání, ale i pocity veskrze negativní - ne/záměrné plagiátorství. Buď jak buď, dohromady práce tvoří zajímavý a kompaktní celek, kde má každá své pevně dané místo i dostatek prostoru. Toho se dostává nejvíc v centrální místnosti, kde si nelze nevšimnout cihlové nástrahy na podlaze od Markéty Bakešové. Šikmé věže i Markétina druhá práce Mýma očima jen dokazují, že jednoduchost až prostost toho kolikrát řekne mnohem víc než složitá kreace. Podobná „obyčejnost“ se skrývá i za Prozřením Petra Hostaše. Jak jednoduché může někdy být vlastně těžkopádné a složité dokazuje pro změnu Barbora Havlíčková a její laminátová Transformace pohybující se na hraně neefektivního funkčního designu. Takové nevinné „ kdo s koho“, nábytek versus jeho majitel. Souboj svádí i babička Miroslava Haška. Že zůstala Bez názvu, sice nevypadá nejlépe (vhodné pojmenování šestiminutového videa by se jistě našlo), ale obsah to naštěstí vynahradí. Dennodenní zápasení starého člověka s realitou a časem, kterého si málokterý mladý člověk dokáže všimnout, není-li na něj bezprostředně upozorněn. Co naopak působí doslova jako pěst na oko, jsou bohužel četné stavby ignorující své okolí. Markéta Bakešová si vybrala 4 z nich a přetvořila je v hořkosladká Sněžítka, se kterými může návštěvník volně manipulovat a nechat budovy na chvíli zmizet pod záplavou vloček. V případě centra Forum a Ústí nad Labem došlo i k nečekanému přídavku, neb je voda ve sněžítku zakalená, a nechtěně tak naráží i na dlouhodobý stav ovzduší ve městě…

Z úplně jiného těsta vedle toho působí Vzácné suroviny Romany Zborovjanové. Přírodní suroviny – slupky jsou mezi vším ostatním relativně neotřelé a oko návštěvníkovo určitě potěší. Nakolik spadají pod téma ne/přizpůsobivosti je s otazníkem. Katalog k výstavě si vysvětlení našel, já bych o zařazení mezi vystavované značně váhala, i když jinak práce patřila k mým favoritům, stejně jako Nič nie je jako sa zdá od stejné autorky. Jako poslední zmíním Zuzanu Vikovou a její hororové Slepice. Nic moc nového a přesto stále úderné. A jednoduché.

Letos proběhl teprve druhý ročník CRASH TESTu a já si troufám napsat, že ten třetí to rozhodne. Zda spíše „ano“ či „ne“. Tři pokusy na zkoušku ohněm bývají na akademické půdě standardem, studenti Výběrového semináře dějin umění 19. a 20. století Ústavu dějin křesťanského umění KTF UK v Praze a kurátoři této výstavy v jednom proto jistě vědí, že jim běží čas dokázat publiku, jestli doopravdy umí.
(psáno do kurzu: Teorie a kritika současné výtvarné tvorby II.) 

Žádné komentáře:

Okomentovat