Při letmém pohledu na vystavované artefakty se člověk
neubrán pocitu, že Karel Nepraš byl především „hračička“ se smyslem pro humor.
Přisuzovat mu takovou roli bez doplňujících informací by ale snadno mohlo vést
k mylnému výkladu. To, že si se svými sochami dokázal doopravdy vyhrát je
nepřehlédnutelný fakt, ovšem zároveň s tím je potřeba mu přiznat i to, že
se za každou z prací skrývají více či méně viditelné emoce a příběhy doby, jednotlivce
i společnosti jako takové. Velmi výmluvná je například Velká facka z 80.
let – při pohledu na velmi jednoduché, až prvoplánové, a přitom neuvěřitelně
silné dílo se nejednomu z návštěvníků vykouzlí na tváři potutelný úsměv. Byť
onen úsměv zajistí i řada jiných děl, je třeba po něm někdy lehce pátrat. Vedle skutečně velkého množství soch se na retrospektivě
najde i nezanedbatelný počet kreseb. Naneštěstí pro ně, v záplavě
dominantních soch, které si uzurpují veškerou pozornost, nemají ani nejmenší
šanci vyniknout. Je to trochu škoda. Jestli si totiž z výstavy něco dozajista
odnesete, bude to vzpomínka na hlavy, kam se podíváš a červenou barvu.
Karel Nepraš bezpochyby oplýval talentem, kdy skrze své
sochy promlouvá naprosto ke každému - je jednoduchý jako facka. A přitom když na to přijde, dokáže být i tím,
o jehož práci, myšlenkách a vizích můžete úspěšně vést spletité debaty bez
zdánlivého konce. Prostě hračička.
Komu by se na výstavu nechtělo, ale přesto by některé z Neprašových
děl viděl rád naživo, může si například v Praze naplánovat cestu přes Prokopovo
náměstí (socha J. Haška, kterou dokončila umělcova dcera), Tilleho náměstí (socha Kameraman) anebo náměstí Malostranské (patníky před Lichtenštejnským palácem).
Žádné komentáře:
Okomentovat