pátek 16. listopadu 2012

CZECH PRESS PHOTO 2012



Už 18. ročník novinářské soutěže, kde jsou účastníky profesionální fotožurnalisté z České a Slovenské republiky a přitom je výsledný výběr fotografií jenom „dobrý“. Čím to?

Výstava CZECH PRESS PHOTO 2012 je návštěvníkům v budově Staroměstské radnice přístupná denně mezi 10. a 18. hodinou v období od 16. 11. 2012 do 31. 1. 2013. K vidění je přes 400 fotografií od 297 fotografů, vybíralo se ovšem z celkového počtu (téměř neuvěřitelných) 3 719 snímků. A teď řekněte jak to, že výsledkem není výstava skvělá ale jen dobrá? Že by se mezi takovým množstvím fotografií opravdu nic víc nenašlo? Anebo má porota prapodivné priority? Pro pořádek, v porotě letos byli: Piotr Wojcik, Daria Bonera, Celina Dunlop, Tomasz Gudzowaty, Petr Josek, Marian Pauer, Andrej Reiser, Amir El Lithy, Goran Tomaševič, Tamas Szigeti a Anna Zekrija. Dle životopisů všechno lidé fundovaní, tak říkajíc od fochu. Proto se nelze nepozastavit nad tím, jak je možné, že zapomněli, co znamená slovo „fotožurnalistika“. Vždyť i taková Wikipedia píše: „Novinářská fotografie je vedle dokumentární reportážní fotografie součástí informativní fotografie. K informativní složce se může přidat ještě složka emotivní a estetická. Od výtvarné fotografie se žurnalistická liší v zobrazení reality, neboť má diváka především informovat, případně vhodně doplňovat novinový článek.“[i] Na výstavě toho nejlepšího za uplynulý rok totiž vedle skutečně novinářských fotografií naleznete i řadu těch, které jsou sice skvělé, ale žurnalistického vidění je na nich pomálu, celá jejich podstata leží v rovině čistě umělecké, anebo na pomezí - umělecký dokument. Byť proto při pohledu na daná díla oko zaplesá, mozek se cítí po právu oklamán – jdu-li na PRESS PHOTO, proč je mi nabízená „jiná“ realita i iluze? Nejvíc to „odnesla“ kategorie Portrét, a to rovnou s 1. cenou – série Vlasy Jakuba Jurdiče. Snímky skvělé, ale mimo tuto výstavu…

Na druhou stranu, v té samé kategorii cena 3. má své umístění po právu. Kněží Anny Ašenbrennerové. Čistá černobílá práce, jednoduchý portrét, co nepostrádá kapku vtipu. Nejbohatší na zážitky je ovšem zcela jistě kategorie Každodenní život. Cenová umístění se tady naprosto míjí s tím, jak bych se coby porotce zachovala já, ale co na tom záleží, podařeného je tu víc než dost. Absolutní výherce kategorie Martin Wágner má část oceněné série Kde začíná Evropa shodou okolností aktuálně také k vidění (spolu s Janem Vermouzkem) ve fotogalerii Václav Lídl na Praze 3. Vedle něj v Každodenním životě také zazářil Stanislav Krupař, Milan Jaroš, Jitka Rjašková, Jana Ašenbrennová, duo Jana Bauerová Marie Čermáková a Petra Hajdůchová. Ze Sportu návštěvník bude naopak asi trochu zklamaný. Nových, netradičních záběrů, neohraných emocí je tu pomálu. Avšak důraz na technické možnosti, zoomování ostošest, hraje prim. O vítězi kategorie si nejsem jistá (Steeplechase Romana Vondrouše), zbytek, krom Radka Kalhouse a jeho thaiboxu, nezaujal. Podobně je na tom i Umění a zábava.

Úplně z jiného soudku by člověk očekával naplnění kategorie Příroda a životní prostředí a ono nakonec tolik odlišného není. Některé z fotek by lehce obstály v kategoriích jiných, např. Sever v mlze a Po Ring Road na Islandu Milana Jaroše, Pět velkých zoologických exponátů se stěhuje z Národního muzea před jeho generální rekonstrukcí Stanislava Zbyňka (3. místo) nebo zajímavé Květy Jaroslava Jiřičky. Typickým představitelem dané kategorie, majitelem 2. ceny za úžasný Příjezd slonice Donny a její tříleté dcery Tonyay z Rotterdamu do pražské Zoo je Jan Zátorský. Zpracování, nápad a přitom pořád pouhá, ničím nepřikrášlovaná realita, je vidět i na Messel UNESCO Jana Cágy. S otazníkem o nutnosti zařazovat mezi to nejlepší bych na druhou stranu viděla Galaxii Ladislava Konráda či Brownfields Brno dua Jan Cága – Veronika Cágová, kteří asi nejen mně chtě nechtě svými fotkami připomínají duo Becherových s jejich doly a hutěmi, vedle nichž při (ne)chtěném srovnávání působí nudně.

Poslední 3 soutěžní kategorie patří k nejklasičtějšímu z fotožurnalismu, jaký si většina lidí představuje. Alespoň co se jejich názvu týče: Aktualita, Reportáž a Lidé, o nichž se mluví. I proto není překvapením, že celkový vítěz, Fotografie roku, pochází právě odtud. Rozloučení s Václavem Havlem Milana Jaroše. Téma smrti, loučení se s velkou postavou českých dějin, se jako adept na „TO“ za rok 2011 nabízelo a je pochopitelné. S hledáním vítěze si ovšem porotci mohli dát větší práci. Fotograf Milan Jaroš sice patří k nejlepším fotožurnalistům v České republice, a podle množství jeho práce zastoupené na této výstavě je to i znát, ale že by zrovna daný snímek patřil k tomu nejlepšímu z fotografova archivu za rok 2011, se říci nedá. Měla-li Fotografie roku opravdu souviset s odchodem Václava Havla, lovila bych spíše ve vodách Karla Cudlína či Filipa Singera. Druhý jmenovaný i koneckonců za svou sérii Loučení s Václavem Havlem z kategorie Reportáž získal 1. cenu. Jako poslední bych zmínila 3. cenu v kategorii Lidé, o nichž se nemluví, a to sice Michala Krumphanzla a jeho snímek s názvem Policejní president Petr Lessy na tiskové konferenci v Praze, který možná neoplývá perfektní kompozicí, světlem a podobně, ale vtipná momentka je to skvělá!  Ze stejné kategorie je také bohužel neoceněný Český politik před soudem – Vít Bárta od Davida Neffa, velmi výmluvná série.


[i] http://cs.wikipedia.org/wiki/Novin%C3%A1%C5%99sk%C3%A1_fotografie

Žádné komentáře:

Okomentovat