sobota 17. listopadu 2012

(S)tvoření

Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi. Země byla pustá a prázdná a nad propastnou tůní byla tma. Ale pak přišla duhová síla Hany Hillerové a bylo Exist.

V rámci projektu Start up, který zastřešuje Galerie hlavního města Prahy v Domě U Zlatého prstenu a má za cíl poukázat na nová jména a rozvířit stojaté vody současného uměleckého světa, je v období 24. 10. až 25. 11. 2012 k vidění instalace s prostým názvem Exist. Jde o první samostatnou výstavu autorky v České republice, veškeré dřívější autorské výstavy proběhly na půdě Spojených států amerických, kde Hana Hillerová studovala a střídavě (dohromady s Itálií a ČR) stále žije. Nelze opomenout také kurátorku výstavy, jíž je Monika Doležalová.

Už od vchodových dveří do galerie přitahuje instalace návštěvníky jako magnet. Čím to? Záplavou duhových barev, které vykukují zpoza malé místnosti. Vlní se a rozbíhají všemi směry a lákají ke vstupu. Po všech čtyřech stěnách místnosti i po podlaze se porůznu nenápadně rozpínají odstíny šedé a černé barvy umocňující spolu s vhodným nasvícením 3D efekt vystavovaného. A to opravdu důkladně. Hmota je všude okolo a nechává návštěvníka splynout spolu s ní v jiný, fantazijní svět plný barevného opojení. V mém případě šlo o opojení více než sladké - nechala jsem se unášet na nekonečné vlně pouťových lepivých cukrátek, co mi ve skutečnosti vlastně vůbec nechutnají, ale pohled na ně mě i tak nikdy neomrzí a slintat dokážu prakticky okamžitě. V Exist bych proto mohla strávit bez problémů celý den a stejně bych se nenasytila. Pořád je na co se dívat, pořád je co si představovat a o čem snít. Autorka to na rozdíl ode mne vidí trochu racionálněji: „Zajímá mě moment zvratu mezi řádem a chaosem, symetrií a nahodilostí. Jak vyjádřit všudypřítomné živoucí spojení mezi všemi částicemi vesmíru?“ Obrovité a přitom křehce působící spojení vybízí návštěvníka k pohybu. Chce se opatrně přiblížit, ale neví úplně jistě jak. Sotva zariskuje a udělá první krok, nároky rostou. Chce projít skrz, tu a tam do instalace „hrábnout“ a odhrnout pomyslnou oponu stranou, doufá, že za další vlnou najdete jinou... Rozpínavost Hančiny vesmírné duhy ovšem bohužel není nekonečná, usměrňují ji galerijní zdi. Jak by asi sladká vesmírná duha obstála na veřejném prostranství? Byla by dostatečně interaktivní, anebo by ztratila na síle? Á propos, pokud něco doopravdy ubírá instalaci na síle, je to plakát k výstavě. Černočerné kontrastní pozadí mi k navštívenému skutečně nesedí, mizí s ním veškerá lehkost. Bál se snad autor plakátu Petr Hrůza anebo dokonce samotný fotograf, že pokud ponechá původní neutrální, jemné šedé tóny, nebude výsledná vizualizace pro oči dostatečně atraktivní?

Podobných prací jako Exist má autorka na svém kontě již několik, vizuálně nejbližší je Octopus’s Garden z roku 2004. Věci z let pozdějších (2006 – 2009) působí vedle toho o dost vážněji. Roky 2010 a 2011 na autorčiných osobních stránkách v tvorbě zastoupeny nejsou, a tak lze jen hádat, zda došlo k výpadku pravidelné aktualizace webu, anebo umělkyně odpočívala. Dá se tedy současná instalace považovat za jakýsi návrat k rozradostněné hravosti před rokem 2006? A pokud ano, co k ní vedlo?

Čím víc o výstavě přemýšlím, tím víc otázek mám. Zatímco u jiných výstav u mě až příliš často platí „čím víc otázek, tím horší to bylo“, tady je to jiné. Vzbudila zájem a chuť dlouhodobě sledovat jakým směrem se tvorba Hany Hillerové bude ubírat. 
(psáno do kurzu: Teorie a kritika současné výtvarné tvorby II.) 

Žádné komentáře:

Okomentovat