čtvrtek 6. prosince 2012

(Do/vy)hráno


V rámci Ceny kritiky pro mladou malbu je pod názvem Metaplay v Galerii kritiků do 9. 12. 2012 k vidění několik různorodých výtvarných počinů od 7 autorů.
Kurátoři Vlasta Čiháková Noshiro a Karel Babíček na výstavě představují následující jména: Tomáš Bárta, Jana Bernartová, Patricie Fexová, David Hanvald, Josef Mladějovský, Evžen Šimera a Karel Štedrý. A proč zrovna Metaplay? Dle doprovodného textu k výstavě, to lze vysvětlit asi takto: „Název (…) je použitý metaforicky – jako hry uvnitř hry, story uvnitř story, jak ostatně zní jeho původní význam. Z metodického hlediska je tento pojem pro koncepci výstavy podstatný: zahrnuje v dnešním pojetí vizuálního umění apropriaci, tedy princip přivlastnění určitého postupu či citace konceptu, nebo i výseku reality. Kombinuje také různá média ve smyslu intermediality a zdůrazňuje interakční komunikaci s divákem.“ Formulace o interakční komunikaci s divákem je asi nadbytečné, vždyť co jiného by každé dobré umělecké dílo mělo dělat? Pojetí „hravosti“ samotné, hry uvnitř hry, je už ovšem o něčem jiném a dá se na tom stavět. Doslovně vystavěné jsou komplexy z molitanu Josefa Mladějovského. Na první pohled velmi podobné, při bližším ohledání působící zcela odlišně. Zatímco na stěně visící Jsem zbytečný při pohledu z boku připomíná vodorovný mrakodrap, Neumím hrát fotbal asociuje těžkopádné, do sebe (ne)zapadající mechanismy kdejakého stroje.  Díla zajímavá a na rozdíl od zbytku vystavovaného ve všech směrech jiná. A to natolik, že se nelze nezeptat, co je na nich z „malby“? Jen pro připomenutí – výstava souvisí se soutěží Cena kritiky pro mladou malbu…

Velmi dobře na ně navazuje bezejmenná futuristická geometrická abstrakce Tomáše Bárty, jenž kombinuje hned několik technik dohromady. Barevnou monotónnost mezi zmíněnými díly narušuje Jana Bernartová s cyklem Chyby, který bylo donedávna možné v Praze vidět také na výstavě CRASH TEST 2012: Ne/přizpůsobiví. Těžko říct, kolika výstavami cyklus ještě projde, mě zatím nezaujal ani na jedné z nich.

Naprostý opak přitom mohu tvrdit o podobně výrazně barevných plátnech Davida Hanvalda. Zastoupení si našly dva obdélníkové, klasické formáty a jeden kulatý. Zatímco kulaté plátno staví diváka do pozoru díky absenci jakékoliv komplikovanosti vyobrazeného a tudíž přivádí do rozpaků, zda vidí „správně“ jen onen „obyčejný“ naředěný  a nepřerušovaný neonový tah ve tvaru písmene „C“, obdélníková plátna si pozornost uzurpují jinak. Hrají si s minimalistickým nábytkem, schovávají ho pod záplavou kruhů i koleček a záleží jen na divákovi, jak daleko/blízko se k malbě postaví, aby viděl tu kterou součást hry D Judd (1986) a (1984). Oči si neodpočinou ani při pohledu na Růžový stín, který je jako jediný umístěný v prostorách galerie tak, že se dá hovořit o invenci. Zapadá mezi sloupoví natolik dokonale, až připomíná staženou roletu nějakého krámku. Evžen Šimera, autor tohoto růžového plátna, ale zaujme spíše dvojicí obrazů Paprsky v krajině.  Předposledním umělcem je Karel Štědrý, zastoupený modrianovskými variacemi akrylu a spreje Síť III., Plastika č. 3 a Kompozice č. 2. 3 díla do galerie přinesla i posledně jmenovaná Patricie Fexová, jež jedno z nich umístila pod sklo. Drobný akryl ze série Zadní strany abstrakcí v klipu na fotografie působí vedle ostatních pláten maličko ztraceně, jako by vůbec nebyl součástí aktuální výstavy, a to je škoda. Budu-li si z výstavy na druhou stranu něco určitě pamatovat, bude to mimo jiné plátno „3“ ze série Abstraktní komiks, ve kterém zas a znovu nalézám červený škrtanec od Marylin Monroe na fotografiích Berta Sterna z roku 1962. Prostě ikona.

Kéž by se na Metaplay našlo podobných ikon více! Anebo raději ne?
(psáno do kurzu: Teorie a kritika současné výtvarné tvorby II.) 

Žádné komentáře:

Okomentovat